Panduan Menulis Perenggan Kesimpulan
PANDUAN MENULIS PERENGGAN KESIMPULAN:
Komponen dalam perenggan kesimpulan:
1. Penanda wacana:
(a) Sebagai intiha/Intihanya
(b) Akhirnya
(c) Sudah terang lagi bersuluh
bahawa…
(d) Bulan semakin terang, bayang kian
jelas bahawa…
(e) Secara tuntasnya/Tuntasnya
(f) Sebagai konklusinya/Konklusinya
(g) Berdasarkan cambahan minda di
atas, konklusi yang dapat
dibuat ialah sukar untuk menafikan
bahawa
(h) Sebagai penghias bicara akhir,
(i) Secara keseluruhan,
(j) Secara total,
(k) Kesimpulannya,
(l) Natijahnya
(m) Ringkasnya
(n) Sebagai penutup kata pemanis bicara,
2. Rumusan isi secara umum
· Masukkankata kunci seperti punca / kesan / langkah+ tema/tajuk karangan
Contoh:
beberapa langkah(kata kunci) dapat diimplementasikan oleh ibu bapa untuk mewujudkan keluarga bahagia(tema/tajuk)
3. Cadangan
Contoh perkataan:perlulah / hendaklah
/ haruslah / seyogianya
Contoh:
Ibu bapaharuslah bersinergi ibarat ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni untuk menjadi suri teladan kepada anak-anak agar dapat dicontohi oleh mereka.
4. Harapan
Contoh:
Komitmen padu ibu bapa untuk melahirkan keluarga bahagia diharapkandapat membawa perubahan kepada individu, masyarakat bahkan negara.
Perenggan Kesimpulan yang lengkap:
Tajuk: Keluarga Bahagia
Bulan semakin terang, bayang kian jelas bahawa beberapa langkah dapat diimplementasikan oleh ibu bapa untuk mewujudkan keluarga bahagia.
Ibu bapaseyogianya bersinergi ibarat ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni untuk menjadi suri teladan kepada anak-anak agar dapat dicontohi oleh mereka. Komitmen padu ibu bapa untuk melahirkan keluarga bahagia diharapkandapat membawa perubahan kepada individu, masyarakat bahkan negara.
CONTOH 1 - Punca masalah disiplin remaja
Penanda Wacana
|
Secara tuntasnya,
|
Rumusan isi secara umum
|
banyak puncayang menyebabkan masalah disiplin dalam kalangan remaja di negara kita.
|
Cadangan
|
Oleh itu, semua pihak haruslahbekerjasama bagai aur dengan tebing untuk mengatasi masalah ini.
|
Harapan
|
Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara . Ketinggian dan keutuhan akhlak remaja diharapkandapat memacu negara ke arah kecemerlangan.
|
,.
CONTOH 2 - Peranan ibu bapa untuk mendidik anak menjaga kebersihan
Penanda Wacana
|
Sebagai penutup kata pemanis bicara,
|
Rumusan isi secara umum
|
jelaslah bahawa ibu bapa memainkan peranan yang signifikan untuk mendidik anak-anak menjaga kebersihan.
|
Cadangan
|
Ibu bapa seharusnyamenjadi suri teladan anak
|
Harapan
|
agarmereka dapat melahirkan negara yang maju berakarkan masyarakat yang sihat dan cergas.
|
CONTOH 3: Langkah-langkah untuk menjayakan Tahun Melawat Malaysia
Penanda Wacana
|
Natijahnya,
|
Rumusan isi secara umum
|
dapatlah kita katakan bahawa semua pihak memainkan peranan yang sama penting untuk menjayakan Tahun Melawat Malaysia.
|
Cadangan
|
Kerjasama yang erat semua pihak perlu wujud untuk memastikan kejayaannya dan tidak hanya melepaskan batuk di tangga dalam setiap usaha.
|
Harapan
|
Diharapkanusaha-usaha yang dijalankan akan meningkatkan martabat Malaysia di persada antarabangsa.
|
Contoh 4: Gejala lepak dalam kalangan remaja punca kurangnya pengawasan ibu bapa.
Penanda Wacana
|
Ringkasnya,
|
Rumusan isi secara umum
|
kekurangan pengawasan dan sikap ketidakprihatinan ibu bapa terhadap aktiviti dan perlakuan anak-anak menjadi penyebab gejala lepak kian memuncak.
|
Cadangan
|
Dengan demikian, ibu bapa perlusentiasa mengambil berat dan mengawasi setiap pergerakan anak-anak mereka yang mencurigakan.
|
Harapan
|
Diharapkansemua ibu bapa mengambil pendekatan sedemikian agar gejala ini dapat diatasi dengan mudah.
|
Contoh 5 : Cara-cara Membantu Insan Istimewa (Buku Teks ms 49)
Contoh A
Penanda Wacana
|
Natijahnya,
|
Rumusan isi secara umum
|
semua pihak bertanggungjawab untuk menghulurkan bantuan kepada insan istimewa.
|
Cadangan
|
Kita haruslah memanfaatkan pelbagai sumber dan cara untuk membantu insan istimewa
|
Harapan
|
dengan harapankesejahteraan tercapai dalam hidup golongan yang kurang bernasib baik ini.
|
Contoh B
Penanda Wacana
|
Berdasarkan cambahan minda di atas, konklusi yang dapat dibuat ialah sukar untuk menafikan bahawa
|
Rumusan isi secara umum
|
insan istimewa memerlukan bantuan semua pihak dalam pelbagai hal.
|
Cadangan
|
Kita perlulahbersinergi bagai aur dengan tebing untuk memikirkan cara-cara untuk membantu mereka
|
Harapan
|
agar mereka hidup sejahtera dan bermaruah.
|
Latihan
Hasilkan dua perenggan kesimpulan yang berbeza dengan tajuk
Penyakit Covid-19 dan langkah-langkah untuk mencegahnya.
Comments
Post a Comment